Choď na obsah Choď na menu

GTA V: Recenzia

Grand Theft Auto V, dlho očakávané pokračovanie jedinečnej série od Rockstar North prichádza, aby v ňom autori predviedli, čo sa za 16 rokov vývoja sandboxových hier naučili a kam až dotiahli svoj vlastný žáner. K tomu možno nechtiac, ale s poriadne veľkým treskom ukončujú aktuálnu generáciu konzol.

Rockstar North znovu opakuje vzorec prepracovávania tém z pôvodných hier, rovnako ako GTA IV bolo prepracovaním GTA III, zachytávajúc chladné Liberty City, ktoré pre integráciu nového Rage enginu ponúkalo len minimom vedľajších možností, GTA V je presným opakom. Kráča v stopách GTA San Andreas postavenom na sýtych farbách, oddychovej atmosfére a rozsiahlom území s prakticky neobmedzenými možnosťami. Presnejšie je to masívna rozloha 120 kilometrov štvorcových, na ktorých sa rozprestiera ostrov s krajinou San Andreas, jedným veľkým mestom Los Santos, spádovou oblasťou, okolitými dedinkami, jazerami, púšťami a vrchmi. Na tomto mieste strávite stovku hodín singleplayer hry a neskôr ďalšie stovky hodín online multiplayeru.

Autori totiž tentoraz v hre spojili dve samostatné časti: v tej prvej ponúkajú singleplayer zážitok, ako ho poznáme z predošlých GTA titulov s prijímaním misií, ich plnením a voľnosťou vedľajších aktivít, v druhej časti rušia štandardný multiplayer, ktorý predstavili v GTA IV a vytvárajú GTA Online, samostatný online svet v MMO štýle. Keďže túto časť spúšťajú až 1. októbra, zatiaľ si zrecenzujme singleplayer.

Prostredie s rozlohou 120 kilometrov štvorcových je dôvodom aj pre nový prístup Rockstar North k samotnému základu GTA série a to ovládaniu jednej hlavnej postavy. GTA V má trikrát väčšiu rozlohou ako GTA San Andreas a preto vyžaduje aj tri hlavné postavy. Troch kriminálnikov, z ktorých každý ukáže inú sociálnu vrstvu Los Santos, iný pohľad na život a iné ciele.

Psychopat - Trevor

Prvým hrdinom je Michael, bývalý kriminálnik na odpočinku, ktorý žije bohatým, ale nudným životom. Žena ho podvádza, deti neposlúchajú a hľadá z toho cestu von. Presným opakom je Trevor, psychopat, neustále nasrdený bývalý vojak, ktorý sa s nikým nemazná a vedie svoj malý drogový biznis na vidieku. Tretím je Franklin, mladý zlodej áut čakajúci na príležitosť, ako sa posunúť v rebríčku kriminálnikov. Tá príležitosť nastane v deň, keď stretne Michaela. Následne sa spúšťa reťaz udalostí, ktorá vás v 69 hlavných misiách prevedie krížom cez ostrov a otrasie základmi celej krajiny.

Je to 69 misií, ktoré vás budú postupne vťahovať do života jednotlivých postáv a prepletať ich osudy v rozsiahlom príbehu postupne odkrývajúcom staré tajomstvá a vzťahy. Spolu vám len príbeh zaberie cca 30 hodín čistej hry, pričom len úvod je dlhší ako väčšina titulov na trhu. K tomu si ešte pripočítajte vedľajšie činnosti, opakovania alebo znovu zahrania misií, či už s cieľom lepšieho výsledku, alebo iného postupu.

Rockstar North sa tentoraz rozhodol zmeniť zabehnutý systém misií, síce klasiky ako kradnutie vozidiel, likvidovanie cieľov a rôzne prevozy ostávajú, pribúda množstvo nových typov, kam patrí potápanie sa, prídavok ponoriek, a výraznou zmenou systému sú prepady, v ktorých si sami vyberiete tím aj postup akcie. Napríklad zvolíte zložitejší tichý útok alebo jednoduchší priamy útok, čo vám následne rozdelia prípravy na prepad na niekoľko ďalších misií. Budete zháňať masky, vozidlá potrebné na akciu, vybavenie. Následne už v misiách vám hra umožní prepínať medzi trojicou hrateľných postáv a osvieži tak hrateľnosť ešte viac. Síce často nedáva na výber a prepínanie medzi postavami nariaďuje, ale napriek tomu sa z jednej postavy, ktorá ovláda vozidlo prepnete do postavy so sniperkou, a následne tretej čakajúcej s raketometom, aby ste efektívne vyčistili bojové pole.

Rozmanitosť a výber je základom GTA V, preto hra prakticky nudu nepozná, síce v niektorých misiách vysiela hráčov cez pol mapy, ale vďaka rozmanitosti prostredí, postáv, vozidiel, je všetko neustále iné, mení sa a priam sa z neba sypú stále ďalšie možnosti vedľajších aktivít. Popri misiách sa tak vyblázniť môžete na vodných skútroch, pod vodou či už v neopréne, alebo ponorke, na povrchu si zahráte tenis, golf, vyberiete sa do hôr loviť zver, následne skočíte z vrcholu padákom, alebo si zalietate rozmanitými typmi lietadiel a helikoptér. Vyjsť na výlet môžete pešo, na bicykli, motorke, štvorkolke a to s ktorou postavou chcete, keďže mimo misií sa môžete medzi nimi voľne prepínať. Pre potešenie a oddych nechýbajú ani striptízové kluby, kiná, garáže na tunovanie vozidiel. A ak nie ste na športy, kultúru a ani autá, môžete sa orientovať na peniaze, investovať na burze a za zarobené peniaze kupovať budovy a garáže alebo aj vlastné lietadlá.